Škoda 15T

Škoda 15T (obchodní název ForCity Alfa) je tramvaj vyvinutá plzeňskou společností Škoda Transportation pro Dopravní podnik hl. m. Prahy v letech 2005–2008. Při zadání a následně i konstrukci vozu byly zohledněny zkušenosti s provozem typu Škoda 14T v pražské síti. Provoz pětičlánkové tramvaje s neotočnými podvozky v pražské tramvajové síti měl smíšené výsledky, především kvůli vysokému a nerovnoměrnému zatížení náprav na straně tramvaje a zároveň chybějícím přechodnicím a velkému podílu málo únosných tratí (především těch na BKV panelech) na straně kolejové sítě.

Všechny podvozky jsou plně otočné, narozdíl od tramvaje Škoda 14T. Konstrukce skříně (zúžení směrem nahoru) zaručuje lepší průjezd kritickými místy v pražské síti. Články vozu jsou uloženy na 4 nízkých podvozcích. Od předchůdce 14T má patnáctka shodná čela i délky koncových článků.

O pohon se stará šestnáct synchronních motorů s permanentními magnety o výkonu 45 kW, celkový výkon tramvaje tedy přesahuje 700 kW. Její maximální provozní rychlost je 60 km/h. Vzhledem ke 100% nízkopodlažnosti tramvaje má podvozek zvláštní konstrukci; jednotlivá kola nejsou spojena do dvojkolí, ale jsou na podvozkovém rámu umístěna zvlášť. To také umožňuje individuální pohon kol, který má docílit menšího opotřebení kol a kolejnic v obloucích. Pokud jeden z motorů selže, je tramvaj schopna dojet vlastní silou do vozovny.

Byly vyrobeny dva prototypy. Jeden byl na veletrhu Innotrans a druhý sloužil k testovacím účelům. Celkem má být dodáno do Prahy 250 těchto tramvají. Ke dni 10. 5. 2016 jich má Praha již 160. Roku 2018 by měl být dovezen poslední 250. kus této tramvaje. Od dodávek ev. č. 9326 se tramvaji lehce změnil vzhled a disponuje také technickými vylepšeními; klimatizace pro cestující, Wi-Fi připojení k Internetu a plastové šedočervené sedačky.